Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 03:01
Przeczytaj!
Reklama

90% kolejowych ładunków kontenerowych z Chin trafia do UE przez Polskę

Rośnie grono firm i spedytorów zainteresowanych transportem kontenerów z Azji do Europy trasą kolejową. W Krakowie obradują uczestnicy III Kolejowego Forum Gospodarczego: przewoźnicy, spedytorzy i gestorzy ładunków z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski. Organizatorem Forum jest PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
90% kolejowych ładunków kontenerowych z Chin trafia do UE przez Polskę

– Polska leży na skrzyżowaniu szlaków Północ-Południe i Wschód-Zachód i ma ogromny potencjał rozwoju połączeń lądowych. W ubiegłym roku na trasie z Chin do Europy uruchomionych zostało ponad 6300 pociągów, obsługujących 68 połączeń, z czego ok. 90% przejechało przez terytorium Polski i ta liczba stale rośnie – powiedział podczas Forum Xu Xiaofeng, radca gospodarczo-handlowy Ambasady Chin w Polsce.

– W ciągu ostatniego roku pojawiło się wiele udogodnień dla transportu kontenerów trasą transkaspijską – nowy statek typu feeder na Morzu Czarnym, przebudowana została infrastruktura na stacji granicznej Izow, a nasza Spółka zrealizowała kolejne etapy modernizacji systemu sterowania
i taboru. Dzięki temu oferta transportu poprzez linię szerokotorową jest coraz bardziej konkurencyjna – powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Marcin Przydacz, podsekretarz stanu ds. polityki wschodniej, współpracy rozwojowej oraz dyplomacji ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych zadeklarował wsparcie dyplomatyczne dla projektu rozwoju połączeń kolejowych w Korytarzu Środkowym (Middle Corridor). Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. zwrócił uwagę na rozwój dodatkowych usług spedycyjnych
i transportowych, które pojawiają się wokół terminali przeładunkowych i powinny również powstać
w pobliżu Euroterminala w Sławkowie.

W III Kolejowym Forum Gospodarczym wzięło udział ponad 100 przedstawicieli z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku również od strony inwestycyjnej. W 2018 r. podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość.  Uruchomione zostało nowoczesne centra sterowania w Zamościu Bortatyczach i Sławkowie. Spółka odebrała również 10 zmodernizowanych lokomotyw 311Da. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.

PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii
nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa
na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie
w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km
i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.

 

Trasa Azja - Europa w liczbach:

1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów

394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS

6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS

1520 mm – szerokość toru w PKP LHS

280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie

 

Agnieszka Hałasa

Dyrektor Wydziału Komunikacji i Promocji

Rzecznik prasowy


 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama