Koronawirus - jak wpłynął na branżę transportową i spedycji drogowej?

  • 01.05.2020, 12:00
  • Grupa Tipmedia
Koronawirus - jak wpłynął na branżę transportową i spedycji drogowej?
Koronowirus ma olbrzymi wpływ praktycznie na całą gospodarkę i nie inaczej jest również w przypadku branży transportowej. Ministerstwo Infrastruktury systematycznie wdrażało wiele nowych odstępstw i udogodnień, które w mniejszym lub większym stopniu mają zminimalizować wpływ pandemii na branżę transportową i nie tylko. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, jak w rzeczywistości SARS-COV-2 wpływa na ciągłość łańcuchów logistycznych oraz na realizację dostaw. 

 

Jak koronowirus wpłynął na transport drogowy?

Pandemia ma bardzo duży wpływ na transport drogowy, a dokładniej mówiąc na samych kierowców. Między innymi dlatego też Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło bardzo wiele odstępstw z zakresie pracy kierowców. Zgodnie z aktualnymi odstępstwami dzienny czas prowadzenia auta nie może przekroczyć 11 godzin. Warto wspomnieć także o tym, że tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć z kolei 60 godzin. Po 5,5 godzinach spędzonych za kółkiem, każdemu kierowcy przysługuje przerwa w pracy, która musi trwać przynajmniej 45 minut. Kierowcy, którzy posiadają odpowiednie miejsce do spania, mogą także wykorzystać regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało także specjalne rozwiązania, dzięki którym kierowcy mogą automatycznie wydłużyć ważność prawa jazdy, świadectwa kierowcy, czy też pozwolenia na kierowanie tramwajem albo uprawnienia do kierowania określonymi pojazdami.

Zielone korytarze dla dostawców

Spedycja drogowa została znacząco spowolniona z powodu bardzo długich kolejek na przejściach granicznych. Częściowym rozwiązaniem tego problemu było wprowadzenie tzw. "zielonych korytarzy" dla dostawców. Komisja Europejska cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami, których głównym zdaniem jest usprawnienie zarządzania granicami, dzięki czemu będzie można w dobrym stanie utrzymać przewóz transportu. We wszystkich krajach UE wprowadzono oznaczenia we wszystkich wewnętrznych przejściach granicznych, które włączone zostały do transeuropejskiej sieci transportowej. Przejścia graniczne dla zielonych korytarzy otwarte są dla wszystkich pojazdów towarowych. Zadbano także o to, aby kontrole i badania przesiewowe przebiegały sprawnie i nie trwały dłużej niż 15 minut.

Certyfikaty ADR w czasach pandemii

Olbrzymim ułatwieniem dla kierowców jest także wydłużenie certyfikatów ADR. Z powodu pandemii trudno jest zorganizować szkolenia dla kierowców, którzy chcą odnowić uprawnienia ADR. Między innymi dlatego też ustanowiono specjalny okres karencji, dzięki któremu certyfikaty ADR utrzymają ważność na dłużej. W dużej mierze to właśnie dzięki tym zmianom możliwe jest zabezpieczenie łańcuchów dostaw niebezpiecznych towarów w UE. Uprawnienia, które stracą ważność po 1 marca zostaną automatycznie przedłużone do 1 listopada. Warto wspomnieć także o tym, że kierowcy będą zobowiązani do przestawienia zaświadczenia o odbyciu szkolenia odświeżającego i zdaniu egzaminu dopiero od grudnia.

undefined

Grupa Tipmedia
--- Artykuł sponsorowany ---
Podziel się: